Projektet är en del av undervisnings- och kulturministeriets program för kvalitet och jämlikhet inom yrkesutbildningen #RättAttkunna.
Nätverket Osaajaksi-Alla kan! där YA är en av totalt 10 deltagande utbildningsanordnare har tre övergripande mål att arbeta med:
Utvecklingsåtgärder inom YA:
YA utvecklar kartläggningen av studerandes basfärdigheter och utarbeta en enhetlig pedagogisk modell för studier som stöder studiefärdigheterna. YA ska vidareutveckla och testa ”GEM-verkstäder” för mångsidigt och individuellt avläggande av GEM genom individuella handledningsmodeller och utnyttjande av digitala tillämpningar. YA arbetar för att skapa gemensam syn på integrering av delområden i förvärvande, påvisande och bedömning av kunnande inom nätverket genom att pilotera integrering i en arbetslivsnära modell inomrestaurang- och cateringbranschen samt delområden av matematik. YA bygger upp och testar modell för handledning i avläggande av gemensamma examensdelars delområden i YA:s lärmiljö. Modellen riktar sig i första hand till studerande med målet fortsatta studier och matematiska färdigheter.
YA deltar i kollegialt lärande och följer utvecklingsåtgärder som är gemensamma för hela nätverket men som inte utgör YA:s huvudsakliga målområden.
Resultat:
På bloggen Pilkahduksia kan du läsa inlägg från genomförd utvecklingsverksamhet. YA har publicerat materialet för självvärdering av basfärdigheter på AOE. Erfarenheter av Integrering av delområdet Grundläggande matematisk problemlösning 2 kp och yrkesinriktad examensdel Att arbeta inom restaurangverksamhet och Matematik i olika lärmiljöer har publicerats på Polku ammattiin.
YA koordinerar nätverket av svenskspråkiga utbildningsanordnare genom att anordna utvecklings- och uppföljningsverkstäder via webben för projekten Tassu, Växla upp handledningen, Osaajaksi-Alla kan!, Delaktig och trygg 1-3 samt Aktiv och välmående.